تئوری هایی از رفتار به اشتراک گذاری دانش در استراتژی تجارت
سال انتشار:
2016
ترجمه فارسی عنوان مقاله:
تئوری هایی از رفتار به اشتراک گذاری دانش در استراتژی تجارت
عنوان انگلیسی مقاله:
Theories of Knowledge Sharing Behavior in Business Strategy
منبع:
Sciencedirect - Elsevier - Procedia Economics and Finance 37 ( 2016 ) 545 – 553
نویسنده:
Norfadzilah Abdul Razak, Faizuniah Pangil, Md Lazim Md Zin, Noor Azlina Mohamed Yunus, Nini Hartini Asnawi
چکیده انگلیسی:
Inspiring people to share knowledge and experience at workplaces has gained attention among the researchers to determine the
ways of motivating employees to knowledge sharing behavior. In order to promote knowledge-sharing behavior, people in
business need to understand the influences and the mechanism that drives individually to contribute their valuable knowledge
with others. This paper reviews the nature of knowledge sharing and theories underlying knowledge sharing behavior to
understand the factors that influence individual behavior to share their knowledge. Several theories have been applied to study
knowledge-sharing behavior included theory of reasoned action (TRA), theory of planned behavior (TPB) and social exchange
theory (SET). The literature review was conducted to identify the association of the theories, practices and knowledge sharing
behavior. Initial discussion in this paper, was discussing the nature of knowledge sharing and common practices of knowledge
sharing behavior. The literature review determined willingness, business citizenship behavior and commitment represent as an
individual knowledge sharing behavior. While, the theories identified that attitude, subjective norms, perceived behavioral
control, and exchange of maximizing benefits and minimize cost in turn leads to drive individual towards knowledge sharing
behavior. The finding contributes to the individual and business in understanding the factors that drive to knowledge sharing
behavior.
Keywords: Knowledge Management | Knowledge Sharing | Knowledge Sharing Behavior
چکیده فارسی:
افراد
الهام بخش برای به اشتراک گذاری دانش و تجربه در محل کار،توجهاتی را در
میان محققان به دست آورده اند تا راه های ایجاد انگیزه در کارکنان را برای
رفتار اشتراک گذاری دانش تعیین نمایند.به منظور ترویج رفتار به اشتراک
گذاری دانش،افراد در تجارت به درک تاثیرات و مکانیزم نیاز داشته که همواره
آن ها را هدایت کرده تا دانش ارزشمند خود را با دیگران به اشتراک
بگذارند.این مقاله ماهیت به اشتراک گذاری دانش را بررسی کرده و تئوری
ها،رفتار به اشتراک گذاری دانش را برای درک عوامل موثر بر رفتار فردی برای
به اشتراک گذاری دانش خود،به عنوان اساس در نظر می یگرند.نظریه های متعددی
به کار برده شده اند تا رفتار به اشتراک گذاری دانش را بررسی نمایند که
شامل تئوری عمل منطقی(TRA)،تئوری رفتار برنامه ریزی شده(TPB) و تئوری تبادل
اجتماعی (SET) می باشد.بررسی مقاله برای شناسایی ارتباط تئوری ها،شیوه ها و
رفتار به اشتراک گذاری دانش انجام شد.مبحث اولیه در این مقاله،در مورد
ماهیت به اشتراک گذاری دانش بحث کرده است.بررسی مقاله،تمایل،رفتار شهروندی
تجارت و تعهد را که به عنوان یک رفتار به شتارک گذاری دانش فردی ارائه می
کند را تعیین می کند.در حالی تئوری ها شناسایی شده اند که نگرش ،هنجارهای
درونی ،کنترل رفتاری درک شده و تبادل منافع حداکثری و به حداقل رساندن
هزینه به نوبه خود منجر به هدایت فرد به سوی رفتار به اشتراک گذاری دانش می
شود.این یافته ها با فرد و تجارت در درک عواملی که رفتار به اشتراک گذاری
دانش را هدایت می کند،مشارکت و همکاری می کند.
کلمات کلیدی:مدیریت دانش | به اشتراک گذاری دانش | رفتار به اشتراک گذاری دانش
حجم فایل: 49 کیلوبایت
قیمت: 25000 تومان
توضیحات اضافی:
- ۹۵/۰۴/۱۴