تاثیر خود-کارآمدی بر عملکرد (یک مطالعه تجربی روی اعضای هیئت علمی دانشکده های تجاری دانشگاههای اردن)
سال انتشار:
2016
ترجمه فارسی عنوان مقاله:
تاثیر خود-کارآمدی بر عملکرد (یک مطالعه تجربی روی اعضای هیئت علمی دانشکده های تجاری دانشگاههای اردن)
عنوان انگلیسی مقاله:
The impact of self-efficacy on performance (An empirical study on business faculty members in Jordanian universities)
منبع:
Sciencedirect - Elsevier - Computers in Human Behavior 55 (2016) 877-887
نویسنده:
Shafig I. Haddad*, Rand Abu Taleb
چکیده انگلیسی:
The study seeks to identify the impact of self-efficacy on the performance of faculty members, and, if
there are any differences in the impact of self-efficacy on the performance of faculty members due to
demographic factors (age, income, and academic rank). Self-efficacy has been studied in a unique,
different way as its linked with teaching in business schools using different variables collected from
previous studies. The population of the study is considered to be full professors, associate professors,
assistant professors, and masters degree holders who teach in business schools in different Jordanian
public and private universities in Amman. Likert five point scale was applied in asking the questionnaire
questions and measuring the study variables. Simple and Hierarchal Regression were used to find the
impact of the independent and moderate variables on the dependent variable and the differences. The
findings showed a good impact of self-efficacy on the performance of faculty members. Self-efficacy has
proven to have a noticeable impact on how Jordanian academics perform in their teaching process in all
the variables except for the emotional cues variable. The recommendation showed that academics have
to be more self-efficacious so that they would enhance the interactional educational process, and have to
be more organized, better interactions and build good rapport with students to improve the teaching
performance, and to practice coping with difficulties such as stress and anxiety and not letting these
emotional variables affect their teaching performance.
Keywords: Self-efficacy | Performance | Jordan
چکیده فارسی:
این
مطالعه به دنبال شناسایی تاثیر خودکارآمدی بر روی عملکرد اعضای هیئت علمی
می باشد و اینکه آیا هیچ تفاوتی در تاثیر خودکارآمدی روی عملکرد اعضای هیئت
علمی به دلیل عوامل شخصیتی (سن، درآمد، و رتبه علمی) وجود دارد یا خیر.
خودکارآمدی از آنجایی که با تدریس کسب و کار در دانشکده ها مرتبط است، لذا
با استفاده از متغیرهای مختلفی که از مطالعات قبلی جمع آوری شده اند ، به
صورت منحصر به فرد و متفاوت مطالعه شده است. افراد حاضر در تحقیق، همگی
استاد تمام، دانشیار، استادیار، و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد هستند که در
دانشکده های تجاری دانشگاههای دولتی و خصوصی مختلف اَمّان تدریس می کنند.
مقیاس 5 نقطه ای لی کرت در طرح سوالات پرسشنامه ها و اندازه گیری متغیرهای
تحقیق، به کار برده شد. از رگراسیون ساده و سلسله مراتبی برای یافتن تاثیر
متغیرهای مستقل و تعدیلی روی متغیر وابسته و نیز یافتن اختلافات استفاده
شد. یافته ها نشان از وجود یک اثر مناسب خودکارآمدی روی عملکرد اعضای هیئت
علمی داشت. اثبات شده است که خودکارآمدی، یک اثر قابل توجه روی چگونگی
عملکرد مراکز علمی اردن در فرآیند تدریس و در همه متغیرها به جز متغیر
مربوط به احساسات دارد. پیشنهادات نشان دادند که مراکز علمی باید
خودکارآمدتر و سازمانه یافته تر باشند تا بتوانند فرآیند تعاملی آموزشی را
بهبود ببخشند و نیز باید تعاملات و تفاهمات بهتری با دانشجویان ایجاد کنند
تا عملکرد تدریس را بهبود بخشیده و با مشکلاتی مثل استرس و اضطراب کنار
بیایند و به این متغیرهای احساسی اجازه ندهند که تاثیر روی عملکرد تدریس
آنها داشته باشند.
کلید واژه ها: خودکارآمدی | عملکرد | اردن
حجم فایل: 133 کیلوبایت
قیمت: 41000 تومان
- ۹۵/۰۴/۱۴