بررسی انگیزه های خریداران وفادار به فروشگاه از طریق معیارهای جایگزین وفاداری رفتاری
سال انتشار:
2016
ترجمه فارسی عنوان مقاله:
بررسی انگیزه های خریداران وفادار به فروشگاه از طریق معیارهای جایگزین وفاداری رفتاری
عنوان انگلیسی مقاله:
Studying motivations of store-loyal buyers across alternative measures of behavioural loyalty
منبع:
Sciencedirect - Elsevier - European Management Journal (2013) 31, 348– 358
نویسنده:
Mercedes Martos-Partal *, Oscar Gonzalez-Benito
چکیده انگلیسی:
This
study establishes a theoretical framework and provides empirical
evidence related to the motivations and benefits sought by store-loyal
customers. From a
theoretical perspective, the proposed framework distinguishes
utilitarian benefits, such
as monetary and time savings, from hedonic benefits, such as shopping
enjoyment, innovativeness and impulsiveness. From a methodological
perspective, this study suggests the
appeal of considering different measures of store-loyal behaviour,
particularly those
based on consumers self-assessments, as alternatives to measures based
on solely on their
budget allocations. The empirical findings indicate moderate consistency
between these
measures; self-assessment measures are more closely related to
consumers motivational
profiles. They also indicate the greater explanatory power of
motivational variables compared with socio-demographic variables for
characterising store-loyal buyers. Finally,
store-loyal buyers general profile is less price sensitive, more time
and service sensitive,
less concerned about entertainment and new experiences, more likely to
feature planning
and more brand loyal.
KEYWORDS: Buyer profile | Store loyalty | Motivations | Benefits sought | Budget allocation | Self-assessment
چکیده فارسی:
این
مطالعه یک چارچوب نظری ایجاد می¬کند و شواهد تجربی مرتبط با انگیزه¬ها و
منافع مورد نظر مشتریان وفادار به فروشگاه را ارائه می¬کند. چارچوب
پیشنهادی از دیدگاه نظری، منافع فایده¬گرایانه نظیر صرفه¬جویی مالی و زمانی
را از منافع لذت¬جویانه نظیر لذت از خرید، نوخواهی و تکانشی بودن متمایز
می-کند. این مطالعه از دیدگاه متدولوژیکی ضرورت در نظر گرفتن معیارهای
متفاوت رفتار وفاداری به فروشگاه (خصوصاً آن معیارهایی که مبتنی بر ارزیابی
فردی مشتریان هستند) را به عنوان جایگزین معیارهای مبتنی بر تخصیص بودجه
آن¬ها نشان می¬دهد. یافته¬های تجربی نشان¬دهنده سازگاری متوسط بین این
معیارها است؛ معیارهای ارزیابی فردی ارتباط نزدیک¬تری با وضعیت انگیزشی
مشتریان دارند. همچنین این یافته¬ها نشان می¬دهد که قدرت تبیینی متغیرهای
انگیزشی برای توصیف خریداران وفادار به فروشگاه در مقایسه با متغیرهای
اجتماعی-جمعیتی بالاتر است. در نهایت، وضعیت کلی خریداران وفادار به
فروشگاه حساسیت کمتری به قیمت دارد، حساسیت بیشتری به زمان و سرویس دارد،
کمتر با سرگرمی و تجربیات جدید ارتباط دارد، به احتمال زیاد برنامه¬ریزی و
وفاداری بیشتر به برند نقش مهمی در آن دارد.
کلیدواژه¬ها: وضعیت خریدار | وفاداری به فروشگاه | انگیزه ها | منافع مورد نظر | تخصیص بودجه | ارزیابی فردی
حجم فایل: 98 کیلوبایت
قیمت:35000 تومان
- ۹۵/۱۱/۲۳